dijous, 6 d’agost del 2009

el Manantial



La setmana passada vaig convidar a alguns amics a un "sopar + cinema a la fresca" a la terrassa de casa. La pel·lícula, projectada en una pantalla improvisada amb llençols, era "El Manatial". L'havia vist un cop, al començament de la carrera, i m'havia agradat, clar era un clàssic, com "Ciudadano Kane”, a més a més un cant a la integritat i l’honestedat! acompanyada per una gran fotografia, cada pla una magnífica composició. Tot un espectacle!
L'altre dia, però, no podia deixar de veure uns personatges propers a la caricatura, sense el més mínim matís, un panfleto ideològic només comprensible en el marc de la propaganda cultural de la guerra freda, un argument mediocre, un trio amorós que podent ser interessant acaba sense aportar res a la trama, en prou feines es salva el cínic director del diari-porqueria.
És una ironia que el que fa bona la pel·lícula sigui un treball col·lectiu d'una industria fantàstica (director, actors, director de fotografia, decorats...), en front d'un guió mediocre, el qual tinc entès que va ser defensat per la seva autora (Ayn Rand) com ho faria el protagonista de la pel·lícula.
I, en mig d'això, la mitificació de la nostre professió... només ha contribuït a que els arquitectes siguem encara més "tontos"?, qui sap, pot ser sense aquesta educació sentimental, els plans urbanístics i els edificis que configuren el nostre paisatge, i que, ho sembli o no, firmen arquitectes, serien encara més horrorosos.
La semana pasada invité a unos amigos a una "cena+cine de verano" en la terraza de casa. La película proyectada sobre una improvisada pantalla hecha con sábanas era "El Manantial"; la había visto una vez al principio de la carrera y entonces me gusto, ¡cómo no!, era un clásico, como “Ciudadano Kane”, ¡un canto a la integridad y a la honestidad! Acompañado de una gran fotografía, cada plano una magnífica composición, ¡todo un espectáculo!
El otro día, sin embargo, no podía dejar de ver personajes cercanos a la caricatura, sin el más mínimo matiz, un panfleto ideológico sólo entendible en el marco propagandístico de la guerra fría, un argumento mediocre, un trío que podría haber sido interesante y acaba por no aportar nada a la trama, en fin, que apenas se salva el cínico director de periódico-basura.
Es una ironía que este mediocre guión, tengo entendido que defendido por su autora (Ayn Rand) como lo hubiera hecho su protagonista, acabe en una película más que aceptable gracias al trabajo colectivo de una magnífica industria (director, actores, director de fotografía, decorados etc.).
Y, en medio de todo, esto la mitificación de nuestra profesión, que quizá sólo ha contribuido a que los arquitectos seamos aún más "tontos", o quien sabe, tal vez sin esta "educación sentimental" los planes urbanísticos y edificios (firmados por arquitectos), que configuran nuestro paisaje, serían más horrorosos todavía.
Sobre lo que pienso de los "arquitectos héroes" me remito a mis cuentos, este héroe, de ficción, sirvió para abrir definitivamente la puerta americana a lo que Philip Johnson llamó "el Estilo Internacional" (pero eso es otra historia).

Creo que el próximo manantial será el de la doncella.
I sobre el que penso dels "arquitectes herois" no cal que repeteixi els meus contes, aquest heroi, de ficció, però, serví per obrir definitivament la porta americana al que Philip Johnson anomenà "International Style" (però això és una altre història).

Crec que el proper "manantial" serà el "de la doncella".

2 comentaris:

  1. Arnau!!! Quına pena perdre'm el passe per una nıt... Espero que setembre facı d'estıu arrossegat ı permetı mes cıne de verano... Per aquı encara alucınem amb com arrıba a ser de bona gent els turcs que anem trobant. Avuı som a Konya camı de l'est... Petons!

    ResponElimina
  2. Home, però el millor és la subida al "falo" final de Cooper con el montacargas a toda hostia y el encuentro "fálico" de nuevo en la cumbre del edificio. Muy total ese final. El resto es discutible. Y si,ha envejecido mal la peli, qué le vamos a hacer.

    ResponElimina